Fjärrstyrda turister försedda med huvudkamera fick upptäcka Melbourne

Med de digitala mediernas framfart har de internationella marknadsföringsmöjligheterna växt explosionsartat. Idag är det ingen match för en australiensk stad att locka till sig långväga turister, men med tillgängligheten som finns tack vare internet följer också större krav på att fånga målgruppens uppmärksamhet. Melbournes turistbyrå anlitade tidigare i år den australienska reklambyrån Clemenger BBDO för att på ett kreativt sätt marknadsföra staden till turister i digitala kanaler. Byråns kampanj, The Melbourne Remote Control Tourist, eller på svenska - den fjärrstyrda turisten, blev en stor viral succé.

Under fyra dagar upptäckte fem turister Melbourne till fots, i helikopter samt med båt, spårvagn och cykel.  Skildringar av en stad genom en turists ögon är ingenting nytt – vi ser program med upplägget på var och varannan tv-kanal. Vad som gjorde Melbournes kampanj så unik var att varje liten rörelse styrdes av kommandon som gavs av privatpersoner online. Turisterna hade alla varsin kamera på huvudet vars innehåll streamades online. Under sina dagar som fjärrstyrda turister hann de med allt ifrån frierier till maraton till besök på små unika restauranger och caféer – allt medan turister och andra nyfikna gav dem instruktioner om vad deras nästa upptåg skulle bli genom kampanjens site.

Kampanjen vann första pris i kategorin Social Media Campaigns på årets upplaga av The Webby Awards, en årlig utmärkelse med syftet att hylla det bästa som finns på internet.

Vikten av att synas på sociala medier är gårdagens nyheter men att det också bör vara väsentligt för företag som sysslar med företagsförsäljning är nytt. Miltronic Sweden AB är ett företag som tagit steget in i sociala medier för att hitta sin målgrupp även där. Man spekulerar i att bakom varje företag måste det också finnas en människa som beställer. Detta har gjort att intresset för sociala medier har ökat för B2B-företag.